Dit zou een geweldig mooi weekend worden qua weer. Niet alleen droog weer, maar ook temperaturen van ruim boven de 20 graden. Gedurende de vrijdag voorafgaand aan de racedag konden er 5 trainingssessies worden afgewerkt. In de ochtend was het asfalt nog beperkt opgewarmd, maar in de middaguren werd het asfalt ruim boven de 30 graden. Deze dag werd dan ook gebruikt om te komen tot een goede afstelling qua vering, bandendruk en temperatuur. Dit resulteerde op de vrijdag al in een verscherping van het PR op Assen tijdens een raceafstand simulatie. Hopelijk kon dit niveau worden vastgehouden voor de racedag die volgde.
De eerste kwalificatie zaterdag was al om 9 uur in de ochtend. Als eerste mochten we het circuit op en hoewel nog vroeg op de ochtend, was de temperatuur al aangenaam warm. De avond ervoor was er nog een nieuwe voorband gemonteerd om zo goed mogelijke grip op alle fronten te hebben. Uiteindelijk resulteerde de eerste kwalificatie in een 21e startpositie. Voor de 2e kwalificatie werd er besloten de banden niet te veranderen om zodoende voor de race een nieuwe achterband te kunnen monteren. Hoewel de kwalificatie redelijk goed ging en er redelijk wat vrije ruimte op de baan voorhanden was, resulteerde dit niet in een verbetering van de tijd. Helaas verbeterden anderen wel hun tijd, wat resulteerde in een 27e startpositie voor de race.
De race werd dus gestart vanaf rij 9. De start was prima en in het gedrang van de eerste paar bochten konden ook nog wat rijders voorbij worden gestoken. Na 1 ronde vormde zich een mooi groepje waarmee de strijd kon worden aangegaan rond plaats 24/25. Echter in de volgende ronde loste 1 van de rijders ervoor uit het groepje en fungeerde als een stoorzender. Het kostte veel moeite om deze rijder te passeren. In de bochten werd er ingehaald, maar even later kon deze concurrent gebruik maken van het grotere vermogen van zijn motor en kwam hij weer langszij. Dit ging zo een aantal ronden door totdat hij een foutje maakte bij het aanremmen van de Bult. Daarna kon er afstand worden genomen en zakten de rondetijden gelijk weer met bijna een seconde. Helaas was het groepje ervoor vertrokken en volgde een eenzame race tot de finishvlag. Uiteindelijk werd een 21e positie behaald. Al met al een zeer bevredigend weekend met een nieuw PR en constante rondetijden. De progressie is ingezet en wordt hopelijk doorgezet in de volgende races.
Voor onboard opnamen van de race, zie de video-pagina. Voor foto’s van deze dag, klik hier. Speciale dank aan Johan van Holland voor de gezelligheid en mentale en fysieke hulp tijdens deze 2 dagen!
Zie ook het teambericht op racesport en deel/like op facebook!
Volgend weekend alweer de volgende race, dit keer op het circuit in Oschersleben, Duitsland. Zaterdag 2 kwalificaties en zondag een warm-up en 2 races. Dit keer zal het hele Docshop Racing team ook ter plaatse zijn en in het verleden heb ik daar altijd goed rond kunnen komen en goede resultaten kunnen behalen, dus ik kijk er naar uit daar heen te gaan.
Uitslagen NK Supercup 600, 07-06-2014 Assen:
Uitslag QP1&2
Uitslag Race