NK Supercup 600 – Assen 14-05-2016

Op vrijdag 13 mei was bijna het gehele Docshop Racing team aanwezig op het TT-circuit van Assen voor een trainingsdag georganiseerd door CRT Holland. Deze dag zou worden gebruikt door de verschillende rijders om weer met het circuit vertrouwd te raken, voorafgaand aan de racedag van de OW CUP op zaterdag. Dit was vooral belangrijk omdat de layout na enkele jaren weer was veranderd door het rijden van de langzame Ruskenhoek. In de ochtendsessies werd het steeds warmer qua temperatuur en gingen de rondetijden al snel naar beneden. Helaas kon deze trend niet worden doorgezet in de middag omdat het kouder werd en er een enorme wind kwam opzetten. Niemand verbeterde zijn tijd dan ook, maar er was wel vertrouwen opgebouwd voor de kwalificaties en race op zaterdag.

Tijdens de 2 kwalificaties in de ochtend was het niet al te warm. Hierdoor werden de rondetijden van de dag ervoor ook niet gehaald, maar iok deed natuurlijk mijn best om zo goed mogelijk te kwalificeren. Dit werd nog vrij moeilijk gemaakt door de diverse crashes die tijdens de kwalificaties plaatsvonden. Uiteindelijk resulteerde de kwalificaties in een 26e startpositie, niet echt de plek waar ik wilde staan..op rij 9 !
Kort voor 14:00 uur was er nog een hevige hagelbui en regen….maar een half uur later was het circuit redelijk droog, afgezien van wat natte plekken voor en in de eerste bocht. Om 14:30 uur racestart en mijn teammaat Greg Barnes wasbeter weg van zijn plek dan ik en dook voor mij de eerste bocht in…aan de binnenkant….weinig mogelijkheid voor hem om daar dus te remmen door de natte plekken. Ik koos voor de buitenkant en reed een wijde lijn en kon zo een aantal mensen passeren. Achteraf bleek Greg vlak achter mij te rijden in de beginfase van de wedstrijd totdat er weer een paar druppels uit de hemel vielen….dit zorgde voor verschillende valpartijen en uiteindelijk het zwaaien van de “Code 60” vlag (deze betekent: zo snel mogelijk vaart minderen naar 60 km/uur, afstand met voorganger hetzelfde houden). Ik probeerde zo goed mogelijk gas terug te nemen, maar de rijder voor mij (Roy Meerman, nr8, die mij eerst onder een dubbele gele vlag had ingehaald) bleef vol gas doorrijden. Ook andere rijders bleven gas erop houden en ik werd zelfs een paar keer ingehaald, zelfs door Greg! Deze situatie was natuurlijk niet de bedoeling en leidde volgens de wedstrijdleiding tot gevaarlijke situaties, zodat bij ronde 5 de rode vlag werd gezwaaid, einde wedstrijd.
Achteraf bleken zowel Greg als ik uit de uitslag van de wedstrijd te zijn gehaald door het zich niet houden aan de regels πŸ™„ Β Het halve veld heeft uiteindelijk een DNF achter hun naam gekregen en er zijn slechts 15 rijders vermeld in de Β einduitslag. De eerstvolgende wedstrijd waar we als team aan meedoen bij de OW Cup is de wedstrijd begin augustus in Hockenheim. Hopelijk daar wel wat beter weer en een volledige wedstrijd!

Hieronder de onboard beelden van mijn wedstrijd, Kijk het in HD voor de beste weergave:

Voor foto’s van deze dag van mij en het hele team, zie het Facebook-album

2 Comments

  1. Tjalling Elzinga

    mooi om te zien, kun je ook zien waar je het meeste laat liggen, duidelijk strubben uit je bent de hele ronde aan het trappen om het gat te dichten wat je daar verliest.nette tijd verder gr tjalling

  2. Theo

    Top leuk om te zien en goed verhaal.

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *